اینترنت از جلوههای آشکار دنیای مدرن است که به دلیل در دسترس بودن و وجود آن در همه جا، یکی از پرکاربردترین فضاها به شمار میرود، فضایی که نوجوانان و جوانان جامعه بزرگی از کاربران آن را تشکیل میدهند.
امروزه فضای مجازی چنان نوجوانان و جوانان را در بازار رنگارنگ خود فرو برده است که
گویی هرگز خبری از بازیها و فعالیتهای دسته جمعی آنان نبوده است
.
گرچه فضای مجازی دارای
فرصتهای علمیو ارتباطهای اجتماعی
نیز هست اما استفاده بی رویه
دانش آموزان و جوانان
از فضای مجازی منجر به انزوای آنان شده است.
این هویت کاذب و زودگذر تصویری غیرواقعی برای افراد ایجاد میکند و منجر به این میشود که افراد در تلاش و تکاپو برای حضور بیشتر در شبکههای اجتماعی از جمله فیس بوک و وایبر باشند و چت کنند.
جوانان در این محیطها آسیب پذیری بسیاری دارند.
تاثیرات پرسه زنی بی هدف در این فضا بر ذهن دانش آموزان بیشتر است که بی حوصلگی ، عدم تمرکز فکری ، افت تحصیلی و عدم موفقیت در تحصیل میتواند از تبعات آن باشد.
آفتها در فضای مجازی
روانشناس البرزی گفت: آفتهای فضای مجازی در زمینه تحصیل دانش آموزان را میتوان با هدف سازی و زمان بندی حضور آنان در این فضا، سم زدایی کرد.
یونس جاویدنسب خاطرنشان کرد: میتوان با افزایش سواد رسانهای و مدیریت صحیح آن ، فضای مجازی را به ابزاری برای مطالعه و پیشرفت علمیدانش آموزان و جوانان تبدیل کرد.
وی بیان داشت: فضای مجازی یک ابزار ارتباطی است که نیاز به بروشور و راهنمای استفاده دارد و در صورت بررسی تمام موارد مفید و مضر آن، میتوان کارکردهای مثبت این فضا را برجسته کرد.
جاوید نسب یادآور شد: در کشور ما به دلیل این که آفتهای فضای مجازی به خوبی بیان نشده، بار منفی آن بیشتر است.
مقایسه زندگی شخصی با ظاهر زندگی دیگران از دیگر آفتهای فضای مجازی است.
جاویدنسب ادامه داد: این ویژگی احساس عجیبی را در افراد و به ویژه دانش آموزان ایجاد میکند که زندگی آنها بد و فجیع است و همین امر علاوه بر خستگی ذهنی، نوعی تسلسل و عدم خودباوری در آنان به وجود میآورد.
وی آنچه را بیشتر باعث دغدغه خانوادهها در فضای مجازی شده است، تعارض
ارزشهای ایرانی ـ اسلامی
در فضای مجازی دانست زیرا این تکنولوژیها چالشهای هویتی برای جوانان ایجاد میکند که با مولفههای فرهنگ اسلامیو ایرانی مغایر است.
سلب مسئولیت، اعتیاد
استاد دانشگاه و روانشناس البرزی نیز گفت: فضای مجازی یک جامعه بدون هنجار و بدون مسوولیت است و انسانها در این فضا آرام آرام نسبت به مسوولیتهایی که پذیرفته اند و هنجارهایی که باید به آن پایبند باشند دلسرد میشوند به گونهای که به مرور زمان، مسوولیت برایشان محدودیت میشود.
وی بیان داشت: دانش آموزی که به صورت افسارگسیخته ، بدون زمان و باز کردن هر صحفهای از فضای مجازی دست میزند و این وضعیت برای او عادت میشود دیگر محدودیتها در زندگی برایش معنایی ندارد.
آموزش و کنترل کاربران
کارشناس حوزه فناوری آموزش و پرورش البرز نیز در این زمینه گفت: برای استفاده بهینه کاربران دانش اموز باید آموزش دقیق استفاده ازهرکدام از جلوههای فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد.
روح اله مهدی لو افزود: دانش آموزان باید به طور دقیق نحوه عملکرد و هدف از ایجاد یا مفهوم تولید اپلیکیشنها یا جست و جوگرهای اینترنتی را بشناسند.
وی بیان داشت: دانش آموزان باید بدانند که چیزی به نام سرچ گوگل یا مثلا اپلیکیشن اینستاگرام یا واتس آپ یا سروش یا تلگرام چه کارایی دارد.
دانش آموزان باید بدانند که در فضای مجازی به دنبال چه چیزی میگردند که این مهم باید در آموزش مدارس گنجانده شود.
وی تصریح کرد: حضور دانش آموز دراین فضا، باید زمان بندی شود و ابتدا و انتهای استفاده از فضای مجازی برای او مشخص شود.
این کارشناس ادامه داد: با رعایت این نکات میتوان از بار غیر ارزشی فضای مجازی کاست و آن را به ابزاری برای کمک به
مطالعه
دانش آموز تبدیل کرد.
وی تاکید کرد: اگر دانش آموزی استفاده دقیق، درست و هدفمند از فضای مجازی را یاد بگیرد
کمتردرگیر آفتها و آسیبهای آن میشود.